קשר ירוק | מדריך לגינון רב דורי בבתי-ספר ובקהילה

8 קשר ירוק "האדם באשר הוא אדם, צריך להיות תמיד בתוך הטבע; כי הטבע הוא לאדם המרגיש והמכיר, ממש מה שהמים הם לדג. כי לא רק להשתקפות בבואתו של הטבע בתוך נפשו זקוק האדם. זקוק הוא לספירה של הטבע, ללחיצה המקפת והמאחדת, שהטבע, שההוויה אין- הסופית לוחצת על כל נקודה מנקודות גופו ונפשו ומכריחה אותו לחיות, להיות אדם ולהיות פרט בפני עצמו; זקוק הוא לקשר בלתי האמצעי והתמידי שבינו ובין הטבע אין-הסופי, ליניקה הנעלמה, שכל אחד מאטומי גופו ונפשו יונק מן הטבע האין-סופי ושכולו יונק מן האין-סוף; זקוק הוא לא רק להכרה ולהרגשה, זקוק הוא לחיי עולם." א.ד. גורדון מתוך: "האדם והטבע" חשיבות הגינון לתלמידים עבודת הגינון המתמשכת, כאשר נעשית כחלק מן השגרה ובאופן רציף, מעודדת את התלמידים הלוקחים בה חלק לפתח תשומת לב לצומח, אכפתיות כלפי הטבע, סבלנות, ומחוייבות לאורך זמן. התכונות הללו מאפשרות להם לקחת אחריות על הסביבה בה הם חיים, ולהכיר בחשיבות הטבע לחייהם האישיים והקהילתיים. כיוון שפעילות הגינון נעשית תוך שיתוף גורמים בקהילה, ולרווחתם המשותפת של תלמידי ביה”ס ושל חברי הקהילה, היא מאפשרת יצירת חיבור בין ביה”ס לחברה הסובבת, ומדגישה בפני התלמידים את חשיבות הקשר הקהילתי ואת השפעתם עליו. חשיבות הגינון לזקנים עבודת הגינון היא פעילות שגרתית, נורמטיבית, הממלאת את שעות הפנאי של הזקן בעיסוק חברתי שיש בו תרומה של ממש לקהילה ולסביבה. נוסף על כך, מאפשר הגינון לזקן לעסוק בפעילות המגרה את החושים ואף מעוררת חושים שיתכן שהתכהו עם השנים. הפריחה של הטבע, הצמיחה וההתחדשות מאפשרים לזקן לחוות תחושותשל יצירת חיים חדשים והמשכיות. חשיבות העבודה המשותפת סביב הצומח הגינה המשותפת בה עובדים יחד תלמידים וזקנים, משמשת קרקע פורייה - תרתי משמע, ליצירת הקשר ביניהם, לגישורעלהפערהדורי ולטיפוחערכי הסובלנות, האמפתיה, וקבלת האחר. יחד, נחשפים בני שני הדורות למחזור חייו של הצמח, וממנו משליכים מחשבות, תובנות, ומסקנות לגבי מחזור חיי האדם. במהלך הפעילות המשותפת נחשפים חברי הקבוצה הבין דורית גם לנושאים סביבתיים מקומיים ועולמיים וביחד מנסים למצוא דרכים לצמצם נזקים אקולוגים. כל אחד מן השותפים למלאכה מביא אליה מניסיונו, מן החוויות המלוות את שלב החיים שבו הוא נמצא, ומן היכולות הפיסיות והמנטליות שלו. האנרגיה, היכולת הפיסית, והיצירתיות של הדור הצעיר, משלימים במידה רבה את ניסיון החיים, שיקול הדעת, והרצינות של הדור המבוגר. ליווי הקבוצה על מנת ליצור דיון ממשי סביב מחזוריות החיים, חשוב שהעבודה המשותפת תלווה בהנחיה ובמעורבות פעילה של איש מקצוע מתחום החינוך והגינון ובמקרים מסוימים גם מתחומים אחרים, כדי לסייע בתיווך התחושות ובתיעול הרגשות וליצור למידה משמעותית וערכית.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==