קשר ירוק | מדריך לגינון רב דורי בבתי-ספר ובקהילה

קשר ירוק 23 המשכיות התכנית תכנון נכון של הפעילות, והתאמתה לצרכים, ליכולות ולמשאבים הקיימים, הם עוגנים חשובים לתחילת הגינון הבין דורי. עם זאת, מטרת הפרויקט היא לא להיות אפיזודה חולפת, אלא לטפח קשר עמוק ומתמשך בין התלמידים לזקנים, ובינם לבין הטבע. כיוון שכך, חשוב לתחזק את הפרויקט באופן שוטף לאורך השנים, גם מבחינת העבודה הגננית, ובמידה רבה, גם מבחינת הקשר עם הזקנים. להלן מספר הצעות לאופק מתמשך ומוצלח של התכנית: ימי השיא מאפשרים • קיום מספר ימי שיא סביב הגינה הבין דורית. לתלמידים והזקנים להציג בפני שאר חברי ביה”ס והקהילה את עשייתם המשותפת ולהתגאות בה. קיומםשל ימי שיא מסייע לשימור התנופה וההתלהבות מהפרויקט. במהלך ימי השיא ניתן להשתמש בתוצרים מהגינה לכיבוד הנוכחים (תה צמחים, סלט ירקות וכדומה), או אפילו למכירת התוצרת כדי לגייס תקציב לפעילות ייחודית נוספת. פרסום העבודה המשותפת גם היא מקור לגאווה • תיעוד צילום והפצה. רבה בקרב השותפים לפרויקט, ואף מאפשר חשיפת הפרויקט לקהלים רבים ורחבים יותר. תמונות, כתבות שכותבים התלמידים, המורים והזקנים, תוצרי אמנות שנעשית סביב הגינה, יכולים כולם להיות מוצגים על קירות ביה”ס, על קירות מועדוני הזקנים, וכמובן באתרי האינטרנט השונים. פעמים רבות, מעוניינים • שילוב הזקנים בפעילויות בית ספריות נוספות. הזקנים להשתלב גם בפעילויות נוספות הקיימות בביה”ס, ולעתים אף ניתן לפתח יזמות בין דוריות נוספות המותאמות לצרכיהם. כך למשל, ניתן להזמין את הזקנים לאירועים בית ספרים המתקיימים בחגים ומועדים; להתנדב יחד במסגרות קהילתיות שונות בשבוע “מעשים טובים”; לקיים שיעורים בהם התלמידים מלמדים את הזקנים מיומנויות מחשב בסיסיות; לארח תצוגה בביה”ס שבה מתועדים סיפורי חייהם, ועוד ועוד. משהוקמה הגינה, היא יכולה לשמש בסיס למגוון רחב של פרויקטים נוספים, ואף להוות פלטפורמה לחיזוק תרומת התלמידים והזקנים לקהילה. להלן מספר הצעות לפרויקטים אותם ניתן לפתח בהתאם לצורך: •שימוש בגינה כמרכז למידה בתחומי המדעים ואיכות הסביבה: לימוד על הצמח והקרקע, לימוד על חשיבות תהליכי המחזור האורגני ויצירת קומפוסט, לימוד על מגוון מינים וחשיבותם, עריכת ניסויים או ביוטופים, שימוש במתחם הגינה ככיתת לימוד חיצונית.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==