קשר ירוק | מדריך לגינון רב דורי בבתי-ספר ובקהילה

10 קשר ירוק הציפייהשהעבודה המשותפת תניב קבוצת מנהיגות בין דורית. מטרתהשל קבוצת המנהיגות להרחיב את העשייה בתחום איכות הסביבה ולהטמיעה בקהילה הסובבת. לשם כך, ניתן להפגיש כל אחת מן האוכלוסיות עם נציגי הקבוצה השנייה. ניתן לקיים מפגש בין התלמידים לנציגי המוסדות לזקן שישתתפו בתכנית, וכן מפגש בין הזקנים לבין הצוות החינוכי שילווה את התכנית מטעם בי”ס. כל אחד מן המפגשים שיערכו לאורך השנה יהיה מלווה ע”י שני אנשי מקצוע (או במקרים מסוימים, אדם יחיד בעל הכשרה בשני התחומים): א מורה/רכז אחראי מטעם ביה”ס שיסייע בתיווך העבודה והפקת לקחים וערכים חינוכיים ממנה. ב איש מקצוע מתחום הגינון או הקיימות שיוכל לספק הדרכה טכנית ומעשית בכל הנוגע לעבודת השטח. בחירת השטח הפיסי תכנית הגינון הרב דורי מספקת הזדמנות משמעותית לטפח את חצר ביה”ס, ולנצל את התכנים הערכיים הנידונים במסגרתה, לשם הפיכת חצר ביה”ס למקום מיוחד לא רק לתלמידים, אלא לחברי הקהילה כולה. לגינה הבין דורית המוקמת בחצר ביה”ס פוטנציאל אמיתי להפוך למקום מגשר ומקשר בין התלמידים לבין יחידים וקבוצות בקהילה שסביבם. מסיבה זו, מומלץ לשקול בחירת שטח בו ניתן לקיים פעילות גם לאחר שעות הלימודים ובאופן שישרת מגוון קבוצות. מיפוי משאבים נדרשים לאחר שנבחרו התלמידים והזקנים אשר ישתתפו בפרויקט, יש להיוועץ באיש המקצוע המלווה את הפרויקט כדי לברר מהם המשאבים העומדים לרשות הקבוצה לשם הקמת הגינה ותחזוקתה, האם הם מספקים ומתאימים לצרכיהם וליכולותיהם של חברי הקבוצה, והאם ישנם חוסרים אשר יש לדאוג למלא לפני היציאה לדרך. בעת מיפוי המשאבים הנדרשים יש לבדוק מספר פרמטרים חשובים: תשתיות קבועות - •יש לוודא שבשטח הפיסי קיימת מערכת השקיה, גידור ואזור אחסון לאגירת הציוד. •יש לוודא קיום או רכישת כלים לעבודה בגינה בהתאם להוראות איש המקצוע (מעדרים, מגרפות, קלשונים, מזמרות וכדומה). •מכיוון שהתכנית כוללת פעילויות העשרה סביב הגינה יש לוודא קיומו של ציוד הולם, דוגמת שולחנות ומקומות ישיבה נוחים להכנת ארוחות ומוצרים מירקות ותבלינים, וכן לפעילות לימודית עיונית. •יש לדאוג לאזור בעל הצללה או סיכוך כלשהו, שישמש את המשתתפים בשעות החמות. אם יש גנן בבית הספר, מומלץ להיוועץ בו בשלב מיפוי המשאבים כמי שמכיר את תנאי השטח היטב

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==