חיזוק הזיכרון | ניצה אייל ויעל רייכנטל

>> 39 החשיבה" של דניאל, הנוהג להתיישב על כיסא במשך חמש דקות לפני היציאה בשעות הבוקר מהבית. כשתמה על כך בנו, השיב לו דניאל בנחת כי הוא זקוק לזמן זה כדי לחשוב על מעשיו. גם אנו זקוקים לזמן לשם כך. כל פעולה שבה יהיו מעורבים חושים רבים ככל האפשר הפעלת מספר רב של חושים: - גם נתבונן, גם נשמע, גם נריח וגם ננוע - תיזכר טוב יותר. בנעילת הדלת נסתכל על המפתחות, נחוש אותם ביד, ונשמע את צליל הנעילה. כדי להימנע מפעולה אוטומטית נשתמש ביד שאינה שימוש ביד הלא-דומיננטית: נשלחת אוטומטית: ביד שמאל - לימניים, וביד ימין - לשמאליים. שימוש ביד שאינה דומיננטית ואינה מיומנת דורש ריכוז ותשומת לב. כך נזכור אם כיבינו את התנור או נטלנו את התרופות. כזכור, אמירה בקול בזמן הפעולה או מיד אחריה היא רמז יעיל ביותר אמירה בקול: לזכירה. אולי לא נזכור את הפעולה עצמה, האם באמת כיבינו את התנור, אבל נזכור את עצמנו אומרים בקול: "כיביתי את התנור". בכל בוקר כשהוא יוצא מביתו אומר אחד מידידיי "אמן" בקול: "אני בודק בכיסים אם לקחתי אתי את שלושת החפצים החיוניים, ייד". נ פתחות ו מ רנק, א אמ"ן - לזכירה של תפקידים יומיים שגרתיים החוזרים על עצמם, כמו היעזרות ברשימות תיוג: סידור הבית או קניות, אפשר לבנות רשימת תיוג ולעבור עליה מדי יום. רשימות תיוג הן רשימות קבועות המתאימות למצבים מסוימים, לדוגמה רשימת החפצים שניקח אתנו כשנצא לחופשה. באתרי קניות של סופרמרקטים באינטרנט יש גם קטגוריה שנקראת "ההזמנות הקבועות שלי": רשימת מוצרים קבועה שאליה מוסיפים את הקניות הרלוונטיות לשבוע המסוים. כיצד נלמד להפעיל מכשירים חדשים? "זאת אולי בושה, אבל קשה מספרת שירה בת ה-46, "זו נקודת התורפה שלי," לי לתפוס את כל האפשרויות שהטלפון החכם מציע לי. מה שאחרים תופסים בחמש דקות, לי לוקח חודש". כדי להפעיל מכשיר כלשהו אנחנו נעזרים בזיכרון של פעולות מוטוריות ושל ביצוע סדרת פעולות ברצף מסוים. למידה של פעולות מוטוריות דורשת אימון ותרגול. נזכור את הפעולות לאחר שנחזור עליהן שוב ושוב והן יהפכו לפעולות אוטומטיות. הרי איננו חושבים בזמן הנהיגה או העבודה על המחשב על הפעולות השונות שעלינו לעשות; הן נעשות מאליהן.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==