חיזוק הזיכרון | ניצה אייל ויעל רייכנטל

36 << עתה עלינו לבנות סיפור קטן המחבר בין השם 4 4 . קישור שם האדם לסימן המיוחד - החדש לבין הסימן המיוחד במראה האדם. למשל, לזאב יש אף מחודד ובולט כמו לכלב זאב, ואילו עליזה תמיד מחייכת ומזכירה לי את התמונה המפורסמת של ה"מונה ליזה". זו הזדמנות נהדרת לא להתבייש להיות יצירתיים ולהשתחרר מחוקי הערה חשובה: השפה המקובלים או ממוסכמות לשוניות. הכול מותר ואפשרי, כל סיפור הוא "חוקי" ויעיל, אם הוא מקשר בין מראה האדם לבין שמו. אפשר להיעזר בשיטה זו כתרגול מצוין לפיתוח הדמיון והיצירתיות. תופעת "על קצה הלשון" - איך שולפים מילים ושמות ממאגרי הזיכרון? אחת התלונות השכיחות של אנשים מבוגרים היא הקושי להיזכר בשמות של אנשים מוכרים להם. אנשים רביםמתאריםאתאי-הנעימות ואתהמבוכהשהםחשים כשהשם של האדם המוכר "נמצא על קצה הלשון" וכאילו מסרב להישלף. למעשה, תופעה זו מוכרת בכל גיל, אולם היא מתגברת עם השנים. יתר על כן, צעירים הנתקלים בקושי בשליפת שמות מוכרים אינם מוטרדים מכך במיוחד וממשיכים בעיסוקם, ואילו מרבית האנשים המבוגרים מייחסים לו משמעות שלילית של הזדקנות ושל פגיעה ביכולת התפקוד שלהם. מה עושים? איך מתמודדים עם תופעת "על קצה הלשון"? איך מגיעים למילה המבוקשת? : ננסה למצוא רמזים שיזכירו לנו את המילה מציאת רמזים לשליפת המילה או השם החסרה, למשל, לאיזה תחום היא משתייכת (האם זה שם של אדם, ירק, פרי, חיה, ספר פ י נת ה ז הב כיצד נזכור שמות חדשים? את השם החדש. • ושקלטנו היטב ששמענו נוודא על השם במהלך השיחה. • נחזור את השם עם שמות קודמים הידועים לנו, עם המצב שבו שמענו • נקשר אותו ועם הרגשתנו באותה עת. ואופייני במראה של האדם. • סימן בולט נמצא בין השם לסימן האופייני במראה האדם. • סיפור קטן נקשר באמצעות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==