חיזוק הזיכרון | ניצה אייל ויעל רייכנטל

>> 35 במהלך הלמידה מוטב להשתמש במרבית החושים - גם שילוב כל החושים בלמידה: לרשום, גם לחזור בקול, גם למשש וגם להריח. לדוגמה, אם אנו מעוניינים לזכור מידע בנושאמסוים, למשל ציור אמריקני במאהה-02, נוכל לקרואספרותעיונית ויפהבנושא, לגלוש ברשת ולצפות בסרטים מתאימים, לערוך סיור במוזיאון לאמנות מודרנית ואולי אף לצייר בעצמנו. כל אלה יספקו רשתות תמיכה נוספות לחומר הלמידה החדש. כיוון שהמוח האנושי מעדיף מידע מאורגן, רצוי ליצור תוך כדי ארגון המידע החדש: הקריאה תת-פרקים, קבוצות של נושאים, משפטי מפתח ומילות מפתח. זוהי דרך ליצירת תבניות משמעותיות שיישארו בזיכרון. כזכור, הידע אינו קיים בראשנו במגירה מבודדת, קישור המידע לידע ולניסיון קודמים: אלא מחובר לרשתות רבות ומגוונות. אם ברצוננו לשפר למידה אנו יכולים להיעזר בתכונותיו של האינטרנט המוחי שלנו. מידע חדש יישמר וייזכר טוב יותר אם נחבר אותו לרשתות הקיימות בעזרת אסוציאציה או התייחסות למידע קודם מוכר. את חשיבותן של החזרות כבר ציינו, אבל כדאי לדעת שמוטב חזרות על המידע החדש: לחזור על המידע החדש עם חברים. עצם נוכחותם יוצרת מחויבות ללמידה ודורשת לימוד פעיל. את החזרות נעשה בקול, נשאל שאלות, נדון ונתווכח. דרכים לזכירת שמות חדשים היכרות עם אנשים חדשים מעשירה את חיינו, פותחת הזדמנויות, ומוסיפה תוכן ועניין. כדי לשפר את יכולת הזכירה של שמות חדשים נוכל להיעזר בהצעות האלה: - לאחר ששמענו את שם האדם נשתמש מיד בשם זה במהלך 1 1 . חזרה על השם השיחה. אם נחזור כמה פעמים על השם החדש, נבטיח את אחסונו במאגרי הזיכרון. - עתהעלינו לחשוב "מהמזכיר לי שםחדש זה". הקשרים 2 2 . קישור השםלמידעקודם יכולים להיות מסוגים שונים - למשמעות השם, לצליל שלו, לאות הראשונה והאחרונה, להברות נפרדות שלו ועוד. לדוגמה, השם "תרצה" מתקשר אצלי עם מישהי שהייתי רוצה להכיר אותה, השם "רבקה" מתקשר אצלי לשחקנית רבקה מיכאלי, והשם "ברכה" מתקשר לכך שפגשתי אותה בתקופת הקיץ ליד הבריכה. - נסקור היטב את האדם, את מראהו, את 3 3 . מציאת סימן מיוחד במראה של האדם הופעתו הכללית ובפרט את פניו. ננסה למצוא איזה סימן אופייני ומיוחד לאדם זה, כמו: אף סולד, סנטר מחודד, עיניים גדולות, נקודות חן, צורת עמידה, מבנה גוף, הבעת פנים. נציין לעצמנו סימן זה ואולי אף נגזים אותו, כמו בקריקטורה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==