חיזוק הזיכרון | ניצה אייל ויעל רייכנטל

34 << יחוזקו בזיכרוננו פרטים נוספים, כמו "אני זוכר/ת שנעלתי את הדלת, ואחר כך שמתי את המפתחות בתיק". לפני שנצא מהבית נבדוק בצורה מכוונת ובלי למהר אם כיבינו את המכשירים הביתיים שיש לכבותם והאם הפעלנו את אלה שיש להפעילם (דוד מים, תנור, גז, אזעקה), וכן נבדוק את תוכן הארנק והכיסים. ייתכן שהצעות אלו מעוררות אי-נוחות ופקפוק. קורהשאנו אומרים לעצמנו: "אני באמת רוצה לזכור טוב יותר אבל אין לי כוח להתאמץ" או "אין לי זמן להשקיע בכל התרגילים האלו". נכון, זו דרישה בהחלט לא פשוטה, אך ללא מאמץ וכוח רצון לא נצליח להשיג את המטרה ולשפר את הזיכרון. ועתה, אם למרות כל הקשיים יש לנו נכונות להתאמץ למען עצמנו, ננסה עוד היום את אחת מההצעות לשיפור הריכוז. איך לומדים מידע חדש וגם זוכרים אותו? למידה דורשת מאמץ פעיל. לכל מי שמעוניין ללמוד ממש ולא רק "כאילו", ולזכור לאורך זמן את מה שלמד, מוקדשות ההצעות האלה: יש אנשים שהם רעננים ומלאי אנרגיה בשעות הבוקר, לכן כדאי למידה בזמן הנכון: להם לרכז פעילויות למידה שונות בבוקר ולא להתפתות לסדרת הרצאות, מעניינת ככל שתהיה, בשעות הערב. אחרים יתעוררו לפעילות מלאה בשעות מאוחרות יותר, להם כדאי להירשם לקורסי למידה בשעות אחר הצהריים והערב. חשוב מאוד לזהות לאיזו משתי הקבוצות אנו שייכים, ולקבוע את סדר היום בהתאם. לעתים קרובות חוסר מוטיבציה או חוסר ביטחון עצמי לגבי היכולת מוטיבציה ללמידה: ללמוד מהווים מחסום לאחסון מידע חדש בזיכרון. אם המוטיבציה ללימודים אינה בשיאה, רצוי להתחיל בחומר קל ולהמשיך אל הכבד. מוטיבציה אפשר גם לתגבר: נשכנע את עצמנו שכדאי ללמוד וכי הידע החדש ירחיב את אופקינו, יסב לנו הנאה ויסייע ברכישת מיומנויות חדשות. פ י נת ה ז הב כדי לשמור על הריכוז: נשתמש בכמה חושים בעת עשיית הפעולה (נשמע, נראה, נטעם, נריח, • ניגע, ננוע). נבצע בכל פעם משימה אחת בלבד. • נפעל בצורה מכוונת, מתוך מודעות ובלי למהר. •

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==