חיזוק הזיכרון | ניצה אייל ויעל רייכנטל

>> 33 פרק שב י ע י : הצעות לשיפור תפקוד הזיכרון במצבים בחיי היומיום איך משפרים את הריכוז? ככל שנהיה מרוכזים יותר, כן נבטיח קליטה טובה יותר, ובהתאם לכך - אחסון נכון ושליפה יעילה של המידע. על כך כבר אמרו חכמים כי "אמנות הזיכרון היא אמנות תשומת-הלב" (סמואל ג'ונסון). להלן כמה דרכים למיקוד תשומת הלב ולשיפור יכולת הריכוז: אחת הדרכים לשיפור הריכוז היא להשתמש בכמה חושים 1 1 . הפעלת כל החושים: יחד לקליטת המידע שברצוננו לזכור. לדוגמה, כשאנחנו עושים פעולה מסוימת (כמו הנחת חפץ, כיבוי אורות, נעילת דלתות) נשלב את חוש המישוש (נהיה מודעים לתחושות כמו: הקרירות של המפתח, החום של התנור, החספוס של הדלת) ואת חוש השמיעה (נאמר לעצמנו בקול רם: "אני נועל/ת עכשיו את הדלת", "אני סוגר/ת עכשיו את התנור"). נמנע מלעשות כמה פעולות יחד. לכן, גם אם אנחנו 2 2 . לעשות דבר אחד בכל פעם: רגילים מאז ומתמיד להקשיב לחדשות ולקרוא עיתון בו-זמנית, עלינו לשנות עתה ממנהגינו, כי שתי פעולות אלו מתחרות ביניהן על תשומת הלב. אם חשוב לנו לקלוט ולזכור את הנאמר בחדשות, נדחה את הקריאה בעיתון לזמן אחר. נשתדל, באופן מכוון ומודע, להעמיד במרכז תשומת הלב כל פעם פעולה אחת בלבד. אולי נפסיד זמן, אך בוודאי נרוויח ריכוז. שאלות כמו "היכן שמתי את הארנק?" או "האם 3 3 . הימנעות מפעילות אוטומטית: נעלתי את הדלת?" מתקשרות לפעולות שעשינו באופן אוטומטי, כלומר מתוך הרגל, במהירות ובלי לחשוב. כדי לשפר את הריכוז יש לשוב ולקבל אחריות על חלק מפעולותינו האוטומטיות והשגרתיות. כיצד נעשה זאת? עלינו להחליט כי מעתה נבצע פעולות מסוימות במודע, מתוך השקעת מחשבה, בלי למהר ובאופן פעיל. אם תוך כדי עשיית הפעולה נשאל את עצמנו שאלות כמו: "היכן שמתי?", "איזה סימן אני עושה?", "מה יזכיר לי את המקום?", נהיה מודעים לעצם עשיית הפעולה. בד בבד

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==