חיזוק הזיכרון | ניצה אייל ויעל רייכנטל

>> 19 פרק רב י ע י : אורח חיים בריא משפיע לטובה על הזיכרון יגאל בן ה-07, מורה בגמלאות, סובל מעודף משקל; כשהוא מתעצבן, לחץ הדם שלו מרקיע שחקים, ולעתים קרובות הוא נתקף בקוצר נשימה. תמיד היה עסוק מכדי לטפל בבעיות הבריאות שלו, ואמר שכשייצא לפנסיה, ימצא את הזמן המתאים. בשנה האחרונה יגאל שם לב לירידה בזיכרון, הפוגעת בתפקודו ובעיקר גורמת לו לחרדה. בסופו של דבר, פנה יגאל אל נוירולוג שבדק אותו, שלח אותו לבצע בדיקות מעבדה שונות ולבסוף הושיבו לשיחה חשובה. הוא הסביר לו שאמנם תפקודי הזיכרון שלו תקינים, אך הם נמצאים בטווח התחתון. נוסף על כך, למיטב התרשמותו, נראה לו שיגאל סובל מרמות גבוהותשל חרדה ומתח; בדיקות המעבדה הראו כי רמת הכולסטרול בדמו גבוהה ורמות הסוכר שלו הן על גבול הסוכרת. הרופא הביע דאגה - ויגאל היה מודאג אף הוא. כשיצא מהמרפאה, החליט לערוך שינוי בחייו. בחודשים הבאים קיבל כמה החלטות מהותיות: הוא התחיל להקפיד על תזונה נכונה, ולקחת תרופות להורדת כולסטרול ולאיזון רמות הסוכר בדם. עם אשתו הוא יוצא שלוש פעמים בשבוע לצעידה נמרצת על חוף הים, הם נרשמו לסדרה של הרצאות ונפגשים יותר עם חברים. בהדרגה חזר לעצמו, מצב רוחו השתפר, הזיכרון שלו חזר לתפקד בצורה תקינה, והוא מרגיש יעיל ומרוכז וגם רגוע יותר. הזיכרון מושפע מאין-ספור גורמים נפשיים וגופניים. בפרק זה נכיר את ההשפעה של אורח החיים על הזיכרון ונראה כיצד השמירה על בריאות גופנית ונפשית תורמת לבריאות המוח ולשמירה על הזיכרון בהווה וגם בעתיד. זיכרון ופעילות קוגניטיבית פעילות קוגניטיבית מומלצת בכל גיל למי שרוצה לשמור על תפקודי הזיכרון. אך אין הכוונה דווקא לפעילות אקדמית במובן המסורתי. קיימות אין-ספור פעילויות קוגניטיביות שמסייעות בהגנה על המוח ובטיפוח הגמישות המנטלית, החל בעיסוקים כמו קריאה, כתיבה או למידת שפה חדשה, וכלה במשחקי חשיבה כמו ברידג' ושחמט, פתרון תשבצים ופעילויות הכרוכות במיומנות ידיים כמו סריגה, גינון או נגינה על פסנתר.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==