חיזוק הזיכרון | ניצה אייל ויעל רייכנטל

12 << המלכודות העצמיות ההרסניות ביותר לגבי אנשים מבוגרים - מלכודת "הנבואה המגשימה את עצמה". - עם הגיל אנו נעשים יותר 2 2 . יש דברים מעניינים יותר ויש דברים מעניינים פחות בררניים לגבי הדברים המעניינים אותנו באמת. לכן אנחנו נוטים לרכוש ולאחסן רק את הדברים החשובים לנו והמעניינים אותנו, וזורקים בקלות יחסית ל"פח השכחה" את כל השאר. - חדות הראייה והשמיעה מתקהה במידה זו או אחרת עם 3 3 . סליחה, מה אמרת? הגיל. ברור, שאם אין אנחנו שומעים כהלכה את שם האדם, או מתקשים לקרוא בבירור את הכותרות בעיתון, איננו מסוגלים לאחסן כראוי מידע זה בזיכרון ולשלוף אותו משם לאחר מכן. גורמי השפעה ישירים שינויים אחרים בתפקוד הזיכרון קשורים בתהליכים החלים עם הגיל במערכת העצבים המרכזית: - עם השנים אנחנו עושים דברים בקצב איטי יותר. המשמעות המעשית של 1 1 . האטה שינוי זה היא שבבואנו ללמוד דברים חדשים (כמו שפה זרה או הפעלת מכשירים חדשים) נזדקק לזמן רב יותר מאשר בעבר כדי לזכור אותם. - תשומת הלב של אנשים מבוגרים מוסחת מחמת גורמים שונים 2 2 . קושי בריכוז (כגון מתח, רעשים סביבתיים או הרגשה גופנית לא טובה) ביתר קלות מאשר אצל צעירים. - באופן בלתי מודע נוטים מבוגרים להשקיע פחות מאמצים 3 3 . שינויים בעיבוד המידע בעיבוד של מידע חדש. פעולות עיבוד שונות, ההכרחיות לאחסון ולשליפה נכונים, כגון ארגון המידע הנקלט וקישורו של מידע חדש למידע קודם, נעשות באופן פחות יעיל. אם נכיר בעובדה שקיימים שינויים נורמליים בזיכרון, יקל עלינו לקבל אותם ולהתמודד עמם. לפי אמרה ידועה, "דרוש כוח לשאת את מה שאי-אפשר לשנות, דרוש אומץ לשנות את מה שאפשר לשנות, ודרושה חוכמה כדי להבחין בין זה לבין זה" (קיפלינג). כלומר, עלינו לדעת להשלים עםשינויים מסוימים, כמו האטה בקצב שבו אנחנו לומדים וזוכרים, אך בד בבד עלינו ללמוד דרכי התמודדות עם תופעות חדשות, כמו קשיי ריכוז ושינויים בעיבוד המידע.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==