גרונטולוגיה מעשית | כרך ב | דנה פרילוצקי ומירי כהן

534 שרה הלוי לוין, רוני גרטל גישות למוות בדומה לכל הבניה חברתית, גם הגישה למוות משתנה מתרבות לתרבות ומתפתחת לאורך ההיסטוריה. במערב, כפי שמתאר ההיסטוריון הצרפתי פיליפ אריאס, ביטא היחס למוות, במשך אלפי שנים, קבלה טבעית של הגורל האנושי. המהפכה המדעית, שהתחילה בסוף המאה ה-71, עם הדגש הרציונלי שהביאה עמה וההתפתחות הטכנולוגית שחלה בעקבותיה, שינתה יחס זה. בעולם שבו נדמה כאילו ההתקדמות בתחומי המדע והרפואה העניקה לאדם שליטה בנושאי בריאות וחולי, מעורר העיסוק במוות ובתחושות סביבו אי-נוחות. המוות מוסתר מעיני רבים גם בשל העובדה, שלעתים קרובות, כיום, אנשים לא מתים בביתם, אלא במסגרות אשפוז שונות, כגון בתי חולים כלליים או גריאטריים. זהו "עידן המוות הבלתי נראה," עידן "הכחשת המוות," שבו היה המוות לטאבו כשם שבעבר היה המין .) Silverman, כפי שצוטטו על ידי 4002 Aries, 1976 ; Fulton, 1965 ; Gorer, טאבו (5691 בסוף שנות ה-06 של המאה ה-02, בין היתר בזכות עבודתה של אליזבת קובלר-רוס, חל ) Weisman, שינוי בגישתם של אנשי המקצוע לנושא. בהקשר זה הצביע ויסמן (2791 על הצורך לסייע לאנשים להגיע ל"מוות מתאים" — המוות שאדם היה בוחר לעצמו, לו ניתנה לו האפשרות לעשות זאת; מוות חופשי מקונפליקטים, הכרוך במינימום כאב פיזי, רגשי וחברתי, העולה בקנה אחד עם האגו האידיאלי של האדם, ומגשים, ככל האפשר, את משאלותיו בדבר סוף החיים. אך מוות מתאים מצריך הכנה, וזו אינה מובנת מאליה. אחד הקשיים בהכנה למוות נובע מן העובדה, שאין בניסיונו האישי של האדם דבר העשוי לסייע לו לדמיין את אי הקיום ). תהליך עיבוד רגשותיו של אדם באשר Butler, Lewis & Sunderland, של עצמו (8991 למותו מתחיל ממודעות אישית גוברת לכך, שהמוות בלתי נמנע. מחלה, ירידה בתפקוד או מוות של אדם קרוב, ובמיוחד של בן או בת זוג, עשויים לדרבן את האדם לחשוב על סוף חייו, וייתכן שזו הסיבה, שהסבירות להתמודדות עם הנושא עולה מאמצע החיים ואילך .) Corbett, 2012( כך פותח יעקב שבתאי את ספרו "סוף דבר": בגיל ארבעים ושתיים, קצת אחרי סוכות, תקף את מאיר פחד-המוות, וזאת אחרי שהכיר בכך שהמוות הוא חלק ממשי מחייו, שכבר עברו את שיאם והם מתנהלים עכשיו במדרון, ושהוא מתקרב אליו במהירות ובנתיב ישר אשר מן הנמנע לסטות ממנו, כך שהמרחק ביניהם, אשר עוד בחול-המועד, שלא לדבר על הקיץ [...] היה כמעט אינסופי, מצטמצם והולך וניתן לתחום אותו בלי קושי ולמדוד אותו במידות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==